droga kiepska

Polskie drogi… Czy zawsze muszą być wyboiste?

Polskie drogi stereotypowo kojarzą się z korkami, złym oznakowaniem, fatalnym stanem nawierzchni. Czy faktycznie jest tak źle? Czy ta niepochlebna  opinia krążąca wśród kierowców znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości?

Jest coraz lepiej

Stan dróg krajowych, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stale się poprawia. GDDKiA corocznie bada stan nawierzchni. Gromadzi dane techniczno  –  eksploatacyjne takie jak:

  • spękaniach,
  • równości podłużnej,
  • głębokości kolein
  • stanie powierzchni,
  • właściwościach przeciwpoślizgowych,
  • ugięciach  nawierzchni.

Każdy z tych parametrów opisywany jest za pomocą czterostopniowej skali, gdzie A oznacza stan dobry. B zadowalający, C stan niezadowalający. Natomiast D oznacza stan zły. Gdy każdy parametr zostanie odpowiednio sklasyfikowany następuje przypisanie danego odcinka drogi do odpowiedniej klasy.

Klasa A oznacza odcinek nawierzchni w stanie dobrym. Klasa B w stanie zadowalającym, Klasa C oznacza odcinek w stanie niedowalającym. Ostatnia klasa, klasa D oznacza odcinek w stanie złym.Drogi krajowe i autostrady są w naszym kraju kontrolowane przynajmniej raz w ciągu doby. Dzięki temu sieć polskich dróg jest doskonale monitorowana. Dzięki temu można śledzić rożne parametry, na przykład natężenie ruchu na danym odcinku.

Wina pogody?

Oczywiście mimo to nasze drogi nie prezentują się idealnie. Bardzo często za ten stan rzeczy obwinia się nasz klimat. Powierzchnia dróg jest często narażona na bardzo gwałtowne zmiany temperatur. Ma to miejsce zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Za uszkodzenia w głównej mierze odpowiada zamarzająca na powierzchni drogi woda. To ona powoduje pęknięcia, które po jakimś czasie zmieniają się w dziury.

Trwałość betonu

Nowe drogi w Polsce wykonuje się z  betonu, jest on trwalszy i mnie podatny na uszkodzenia niż asfalt. Jednak i to rozwiązanie ma pewne minusy… Naprawa drogi wykonanej z betonu jest bardziej skomplikowana pod względem technicznym, a przez to zdecydowanie bardziej kosztowna.

Artykuł przygotowany przez firmę http://www.czd.com.pl specjalizującą się w naprawie dróg

1 thought on “Polskie drogi… Czy zawsze muszą być wyboiste?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *